- 146
У 2021 році транспортний сектор у всьому світі спожив пропан-бутану на 3% більше, ніж у 2020 році, що приблизно становило 25,1 млн т.
Найбільшими споживачами автогазу 2021 стали такі країни як Туреччина, Корея, Росія, Польща та Україна. РФ спожила 3,25 млн т, Туреччина – 3,1 млн т, Південна Корея – 2,56 млн т.
У Польщі, що увійшла до п'ятірки найбільших світових ринків LPG-автогазу, попит становив 1,815 млн т, в Україні - 1,81 млн т. Такі цифри наведено у звіті WLPGA Autogas Incentive Policies. Причому частка LPG у структурі автопалива в Україні становила 28%, і цей показник став найвищим серед вищезгаданих країн.
* Стрибок у 2010 році зумовлений перервою в серії. ** Вважається, що збільшення довгострокової виплати в 2010 році в основному пов’язане з повторною остегоризацією попиту на зріджений газ, який раніше розподілявся на житловий сектор. Джерело WLPGA/Argus (2022); Бази даних EA.
Тенденції ринку автогазу
До початку пандемії Covid-19 та російського вторгнення в Україні спостерігалося різке зростання використання автогазу. Це було пов'язано з надзвичайно вигідними цінами на заправку, чому, у свою чергу, сприяли невисокі податки та невелика вартість переобладнання бензинових двигунів на авто для роботи на обох видах палива. Ще одним фактором, який збільшив використання автогазу, стало пошкодження інфраструктури внаслідок російської агресії у східних регіонах України та порушення розподілу палива трубопроводами. У таких умовах доставка автогазу виявилася простішою, оскільки для неї потрібні лише автомобільні цистерни. Рекордним піком стало споживання у 2,86 млн тонн, незважаючи на карантинні обмеження на поїздки та економічні наслідки COVID-19, після чого у 2021 році відбулося його зниження приблизно до 2,82 млн тонн, що склало на 2% більше, ніж у 2018 році, й у два рази порівняно з початком десятиліття (Мал. 1). Безумовно, зниження попиту стало ще відчутнішим внаслідок війни. У 2021 році автогаз становив близько 28% від загального продажу автомобільного палива та 92% від загального споживання LPG в Україні. До початку вторгнення Росія була основним постачальником LPG на український ринок.
Примітка: різке зростання кількості споживання автомобілів у 2010 році пов'язане з розривом у серії. Джерело: WLPGA/Argus (2022).
Автогазовий парк продовжує швидко розширюватись, що призводить до зростання споживання. До кінця 2021 року в Україні близько чверті всіх транспортних засобів складали автомобілі з автогазом (2,66 млн.). Здебільшого – це переобладнані авто з бензиновим двигуном, зокрема деякі старі автомобілі вітчизняного виробництва 1990-х років, такі як ЗАЗ, а також імпорт із Західної Європи. В Україну було імпортовано декілька автомобілів OEM Autogas. Автогаз став широко доступним на заправних станціях у містах та великих трасах, а також на деяких спеціалізованих автозаправках. До кінця 2021 року по всій країні налічувалося близько 5500 заправних станцій, що продають автогаз (для порівняння – лише сім років тому їх було лише 3000).
Державна політика стимулювання автогазуЄдиним державним заходом підтримки автогазу стала низька ставка акцизу, порівняно з бензином та дизпаливом (у 2019 році податок у середньому становив 0,69 грн. за літр, порівняно з 3,04 грн. для дизельного палива та 4,05 грн. для бензину (таблиця)). Отримання інформації про ринок палива України та зміну акцизів за період 2020-2021 років було утруднено через військові дії, що ведуться на території країни. Повідомлялося, що в цей період акцизи на всі види автомобільного палива було скасовано, а в березні 2022 року ставку ПДВ знижено з 20% до 7%. В останні роки перевага автогазу в ціні на заправках зростала, за винятком невеликого зниження в 2021 році (середня ціна автогазу становила трохи більше 26 грн. за літр, що на 43% нижче за бензин і на 41% дешевше за дизель.
Примітка: дизель класу Євро-4 та Євро-5.
Конкурентоспроможність автогазу порівняно з іншими видами палива
Низька ціна автогазу, порівняно з бензином, призводить до невеликого беззбиткового пробігу — лише 33 000 км для переробленого автомобіля або близько двох років водіння для приватного автомобіліста, за типової вартості переобладнання 18 000 гривень (близько 700 доларів США) (Мал. 2). Проте ця відстань значно збільшилася з 2019 року, коли вона становила лише 24 000 км. Автомобіль OEM беззбитковий навіть за пробігу 42 000 км (порівняно з 30 000 км у 2019 році) при надбавці до ціни 22 500 гривень (870 доларів США). Автогаз завжди більш конкурентоспроможний з дизельним двигуном незалежно від відстані, оскільки витрати на паливо на кілометр нижчі, а надбавка до ціни для автомобіля з дизельним двигуном, як правило, вища. Цей аналіз дуже чітко показує, чому попит на автогаз в Україні дуже зріс.
Джерело: https://online.fliphtml5.com/addge/osco