- 434
- За даними Міжнародного енергетичного агентства, цієї зими європейські сховища газу заповнені більш ніж на 90%, що дає деяку гарантію на випадок його серйозної нестачі.
- Більшу частину цього обсягу становить російський газ, імпортований у попередні місяці, який, швидше за все, взагалі не буде доступним до зими 2023 року.
- Така ситуація може призвести до значних соціальних хвилювань – невеликі та середні протести вже виникли по всій Європі.
АБУ-ДАБІ, Об'єднані Арабські Емірати.
Політики та уряди в усьому світі готуються до потенційних громадянських заворушень, оскільки багато країн борються зі зростаючими цінами на енергію та зростанням інфляції.
Світова економіка стикається з безліччю викликів (війна в Європі, нестача нафти, газу та продовольства, висока інфляція), що посилюють один одного.
Занепокоєння викликає зима, особливо в країнах Європи. Холодна погода у поєднанні з нестачею нафти і газу, викликаної західними санкціями проти росії за її вторгнення в Україну, становить загрозу життю та бізнесу.
Але хоч би як було багато занепокоєння напередодні цієї зими, набагато більше побоювань викликає сезон 2023 року, попереджають керівники великих нафтогазових компаній.
"Попереду у нас важка зима, а слідом за нею у нас ще більш важка зима наступного року, тому що паливні ресурси, доступні для Європи в першій половині 2023 року, значно менші від тих, які вона отримувала в першій половині 2022 року", - сказав Рассел Харді, генеральний директор великого нафтотрейдера Vitol, Хедлі Гемблу з CNBC під час виступу на конференції Adipec в Абу-Дабі.
"Тому наслідки нестачі енергії і, отже, зростання цін, усе те, що тут обговорювалося щодо вартості життя, очікування майбутніх проблем, явно необхідно розглядати в цьому контексті", - сказав він.
Ми добре підготувалися до цієї зими. Але, як ми вже говорили, проблема не в цій зимі. Вона буде наступної, тому що у нас не буде російського газу.
Генеральний директор Бернард Луні, виступаючи на конференції, погодився з таким твердженням. Ціни на енергію «наближаються до недоступних», оскільки деякі люди вже «витрачають 50% свого доходу, або навіть більше, на енергію», сказав він.
Але завдяки поєднанню великих запасів газу у сховищах, а також пакетів державного субсидування рахунків населення, Європа зможе впоратися із кризою цього року.
"Думаю, що проблему цієї зими вирішено", - сказав Луні. «Я думаю, багато хто з нас турбується, що наступна зима в Європі може бути ще складнішою».
Генеральний директор італійського нафтогазового гіганта Eni висловив таке саме занепокоєння.
За даними Міжнародного енергетичного агентства, цієї зими європейські сховища газу заповнені приблизно на 90%, що дає деяку гарантію від серйозної його нестачі.
Але більшу частину цього становить російський газ, імпортований у попередні місяці, а також газ з інших джерел, який було купити легше, ніж зазвичай, оскільки через нижчу економічну активність закупівлі великого імпортера Китаю були значно меншими.
«Ми добре підготувалися до цієї зими, – сказав глава Eni Клаудіо Дескальці. Але, як ми вже говорили, проблема не в цій зимі. Вона буде наступної, тому що ми не матимемо російського газу — на 98% [менше] наступного року, а може й взагалі».
Протести вже почалисяЦе може призвести до серйозних соціальних заворушень — невеликі та середні протести вже виникли по всій Європі.
Аналітики попереджають, що антиурядові протести у Німеччині та Австрії у вересні та Чехії минулого тижня — в останньому з них рахунки за електроенергію зросли вдесятеро — можуть бути лише невеликою ознакою того, що наближається. Деякі керівники енергетичних компаній погоджуються з цим.
Так, існує реальний ризик того, що уряди, які не мають твердої руки у формуванні політики в Азії, можуть не впоратися з заворушеннями.
«Ми бачили, що будь-які стрибки цін на заправці або щось таке просте, як LPG для приготування їжі, можуть викликати заворушення», — заявив генеральний директор малазійської нафтогазової компанії Petronas Датук Тенгку Мухаммад Тауфік.
Він описав, як зміцнення долара і зростання цін на пальне становлять серйозну небезпеку для багатьох азіатських економік — величезного населення, яке є одним з найбільших імпортерів нафти та газу у світі. І це відбувається тоді, коли вже діють субсидії, які допомагають знизити ціни для громадян.
Багато азіатських економік вже оговталися від пандемії, через яку «величезна кількість [малих та середніх підприємств] в Азії просто звалилася», — сказав Тауфік. «Так що так, існує реальний ризик того, що уряди, які не мають твердої руки у формуванні політики в Азії, можуть не впоратися із заворушеннями».
Велика частина гніву протестувальників також спрямована на енергетичні компанії, які отримують рекордний прибуток, оскільки рахунки за енергоносії стають дедалі вищими.
Відповідаючи на це, багато керівників компаній, які розмовляли з CNBC, заявили, що це питання ринкового попиту та пропозиції, і що уряди повинні проводити політику, сприятливішу для інвестицій в енергетику. Вони наголосили, що ці інвестиції останніми роками сильно постраждали, оскільки країни взяли курс із переходу на відновлювані джерела енергії.
Світ має зіткнутися з «практичністю та реаліями сьогоднішнього та завтрашнього дня», — сказав Луні з ВР, наголосивши на необхідності «інвестувати у вуглеводні сьогодні, тому що сьогоднішня енергетична система — це вуглеводнева система».
Багато політичних діячів та організацій продовжують засуджувати використання викопного палива, попереджаючи, що зміна клімату несе набагато серйозніші ризики. У червні Генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш закликав відмовитися від фінансування розвідки викопного палива і назвав будь-яку нову таку дію «маячнею».
Керівники нафтових компаній стверджують, що такий підхід просто нереалістичний і не підходить, якщо країни хочуть економічної та політичної стабільності.
Однак у той же час вони визнають, що сам енергетичний перехід вимагає більшої уваги та інвестицій для запобігання серйознішій кризі наступного року і далі, коли у сховищах не буде російського газу, а інші варіанти його отримання будуть дедалі дорожчими.
"У Європі ми платимо від шести, семи до 15 разів більше вартості енергії порівняно зі США", - сказав Дескальці з ENI.
«Отже те, що ми зробили в Європі, кожній країні дали стимулюючі субсидії, щоб спробувати знизити витрати для промисловості та для громадян. Як довго це може тривати?» – спитав він.
«Я не знаю, але неможливо, щоб це могло продовжуватися вічно. Усі ці країни мають дуже високий борг», — сказав він. «Тому вони мають знайти структурний спосіб вирішити цю проблему. І структурний шлях — це те, про що ми говорили й досі, — ми маємо прискорити перехід. Це правда."
"Але, - додав він, - ми повинні розуміти, з технічної точки зору, що можливе, а що ні".